Bejárat > Tudomány > Kvantummechanika és a kétrés-kísérlet

Kvantummechanika és a kétrés-kísérlet

Annak idején a zseniális Richard Feynman mondta, hogy a kétrés-kísérletben benne van a kvantummechanika (kvantumfizika, és kvantumelmélet néven is hivatkoznak rá) minden furcsasága. Éppen ezért, ha valakit mélyebben érdekel a fizika ezen legfurcsább, sokszor a józan észnek is ellentmondó ága, annak mindenképp érdemes megismerkednie vele. Lássuk, miről is van szó …

Képzeljünk el egy elektron forrást, amiből elektronok indulnak ki egy képernyő irányába. Itt rögtön megjegyezném, hogy a kísérletet általában fénnyel szokták elmagyarázni, én mégis azért választottam inkább az elektront, mert azt sokkal inkább anyagi részecskének képzeljük, hiszen a mindent felépítő atomok építő kövei, és így talán már elsőre is jobban érezzük majd, hogy milyen bizarr  dologról van szó. De elvégezték már ezt a kísérletet hidrogén atomokkal, és bizonyos molekulákkal is. Mi egyenlőre maradjunk az elektronoknál. Szóval elektronokat lövöldözünk egy fluoreszkáló képernyő irányába, ahol az elektronok becsapódási helyén kis pöttyök jelennek meg. Hasonló módon működnek például a régi típusú elektronágyús (CRT) monitorok vagy TV-k is. Most helyezzünk egy árnyékoló lemezt az elektronsugár útjába, amin vágunk egy rést. A képernyőn így a következő képet fogjuk látni:

Zárjuk le ezt a rést, és nyissunk meg egy másik rést ettől jobbra. Így a becsapódó elektronok a következő képet fogják kirajzolni:

Ebben nincs is semmi különös. De vajon mi történik akkor, ha mindkét rést kinyitjuk? Logikusan a következő képet várnánk:

De nem ezt látjuk. E helyett egy interferencia kép alakul ki, ami valahogy így fog kinézni:

Érdekes módon tehát megjelenik egy harmadik csík is, ráadásul középen, ahová amúgy egyáltalán nem, vagy csak nagyon ritkán kellene elektronoknak kerülnie, sőt, az elektronok nagy része ide csapódik be. Miért olyan különös ez? Képzeljük el, hogy egyesével repkednek ki az elektronok, amik egyszer az egyik, egyszer a másik résen mennek keresztül. Amíg csak az egyik rés van nyitva, addig szépen vagy a jobb, vagy a bal oldalra csoportosulnak. De ha nyitva van mindkét rés, úgy a legtöbb elektron középen köt ki. Mintha a résen áthaladva tudná, hogy a másik rés is nyitva van, és emiatt nagyobb eséllyel menne középre. A dolog nem lenne olyan fura, ha az elektront hullámoknak képzelnénk el, hiszen hullámok esetén megszokott, hogy ilyen interferencia képet kapunk. Csakhogy ebben az esetben ha csak egyetlen elektront lövünk ki a képernyő felé, annak a réseknél ketté kéne válnia, át kellene mennie mindkét résen, hogy aztán a kijelzőhöz érkezve egymaga interferencia mintázatot rajzoljon ki. De nem ez történik. Mikor egy elektront kilövünk a kijelző felé, az pontosan egy pontba fog érkezni. Az interferencia mintázatot csak a sok célba érkező elektron rajzolja ki. Az egészet tehát csak valahogy úgy tudjuk elképzelni, hogy mikor kilőjük az elektront, az hullámmá válik, átmegy mindkét résen, interferál saját magával, majd mielőtt elérné a képernyőt, újra részecske lesz. Mikor a hullám részecskévé omlik össze, véletlenszerű helyen jelenik meg, és egy adott helyen a megjelenés valószínűsége megegyezik a hullám adott helyen vett erősségével (amplitúdójával). Ha viszont az elektron saját magával interferál, úgy szükségképpen át kell, hogy menjen mindkét résen. Ha tehát mindkét résnél egy detektort helyezünk el, fülön csíphetjük a pici elektront, amint egyszerre két lukon halad át. Várható módon azonban itt sem az történik, amire számítunk. A detektor szépen jelez, hogy hol az egyik, hol a másik lukon haladt át az elektron, de soha nem a kettőn egyszerre. Ráadásul ilyen esetben az interferencia kép is eltűnik, és két vonalat látunk a kijelzőn (amilyet elsőre vártunk volna a kísérlettől). Van minderről egy nagyon jó kis 5 perces videó, ami bemutatja a fentieket.

Foglaljuk össze az eddigieket: Az elektron hullámként viselkedik mindaddig, míg nem figyeljük meg. Ha megfigyeljük, úgy a hullám újra részecskévé omlik össze. A részecske megjelenési helye teljesen véletlenszerű, de nagyobb valószínűséggel jelenik meg ott, ahol erősebb a hullám (nagyobb a hullám amplitúdója). Ráadásul ahogyan azt már a bejegyzés elején írtam, ez működik atomokra, és kisebb molekulákra is. A fényről még el tudjuk képzelni, hogy hullám (sokáig így is kezeltük), az elektron is elég megfoghatatlan ahhoz, hogy bevegye az ilyesmit az ember agya, de hogy az atomok és molekulák is így viselkedjenek (eltűnnek amíg nem figyelünk oda, két lukon is átmennek egyszerre, majd valahol véletlenszerűen feltűnnek), az már azért elég fura. Valójában minden anyagi test hullámként viselkedik, de mivel a hullámhossz (mennyire van szétkenve) fordított arányban áll a test tömegével (valójában impulzusával), ezért makroszkopikus tárgyak esetén (pl. egy pingponglabda)  nem vesszük észre. Szóval ahhoz, hogy egy pingponglabdát két résen dobjunk át egyszerre, ahhoz közelebb kellene lennie a két résnek egymáshoz, mint a labda mérete. Ez az effektus tehát csak mikroszkopikus méretekben jelentkezik, ettől azonban nem kevésbé bizarr. Fura ez az egész úgy ahogy van, de a legfurább talán az a pillanat, amikor a hullám részecskévé omlik össze.

Az összeomlás egyik fura motívuma, hogy amíg az elektront hullámként képzeljük el, addig ugye mindkét résen keresztül kell mennie egyszerre. Ha nem így lenne, nem tudna saját magával interferálni, hogy létrehozza az interferencia képet. Abban a pillanatban viszont, amikor megfigyeljük, az elektron vagy az egyik, vagy a másik résnél ugrik össze, soha nem érzékeljük két helyen. Olyan mint ha az egyik résnél valóságossá vált elektron átszólna a másik résnél lévőnek, hogy tűnjön el, nehogy egyszerre lássa őket a két detektor. Ez az üzenet pedig egy pillanat alatt ér el a valóságossá váló elektrontól a virtuálisig. Az ilyen pillanatszerű hatások pedig nagyon zavarják a fizikusokat, köztük is talán Albert Einsteint zavarta mindez leginkább. A gond az, hogy az összeomlás pillanatában a ketté vált részecske két fele nagyon távol kerülhet egymástól. Képzeljünk el például egy olyan elrendezést, ahol fotonok (fény részecskék) érkeznek egy félig áteresztő üvegre. Ez kettéosztja a nyalábot, ami két külön úton halad egy ideig, majd újra egyesítjük, így létrehozva az interferencia képet. Ez tulajdonképpen ugyanúgy a kétréses kísérlet, csak most trükkös módon a két rés jó nagy távolságra került egymástól. Ez adott esetben akár lehet több fényév távolság is. Ha most mindkét ágra behelyezünk egy detektort, akkor a két fotonnak egy pillanat alatt el kell döntenie, hogy melyik ágon omlik össze, és ugyanígy egy pillanat alatt át kell szólnia a másik fotonnak, hogy tűnjön el. De ha a kommunikáció kevesebb mint egy másodperc alatt (gyakorlatilag pontosan a mérés pillanatában) lezajlik, a távolság pedig több fényév, akkor itt bizony fénysebességnél gyorsabb információ közlés történt, holott a speciális relativitáselmélet (írtam én is róla) szerint a fénynél gyorsabban nem közölhetünk információt. Ez az ami miatt Einsteint kirázta a hideg, és a jelenséget kísérteties távolhatásnak nevezte el. Valójában nem is információ közlésről van szó, egyszerűen csak valamiképp kapcsolatban van egymással a két részecske. És ez még nem minden, ugyanis ez igaz bármilyen részecske rendszerre, amik valaha is egyek voltak, és az egyik ilyen részecske megfigyelése (részecskévé való összeomlása) kihatással van a másik állapotára is. Van például a részecskéknek egy spinnek nevezett tulajdonsága. Ezt tulajdonképpen pörgésként értelmezhetjük (valójában nem az, de ebbe ne menjünk bele). Ha ketté szakítunk egy részecskét, ami nem pörgött, és a keletkező egyik részecske jobbra pörög, akkor a másiknak a perdület megmaradása miatt balra kell pörögnie. Csakhogy a perdület olyan mint a részecske helye, csak az összeomlás pillanatában dől el, hogy a részecske balos-e, vagy jobbos. Akárcsak a hely esetén, a dolog teljesen véletlenszerű, és itt éppen 50-50% van arra, hogy ez vagy az. Amiben biztosak lehetünk, az az, hogy ha az egyik jobbos, akkor a másik balos lesz. Képzeljük el tehát ezt a két részecskét, amik egyetlen részecske szétszakításával jöttek létre. Elrepülnek két ellentétes irányba, és mikor már fényévekre vannak egymástól, megmérjük az egyik perdületét. Ilyenkor ugye a mérést a másik részecskének is meg kell “éreznie”, hogy saját perdületét ezzel ellentétes irányba állítsa. De ahogy két részecske állapota így össze tud fonódni, úgy akárhány részecskére is igaz ez. Ily módon, ha feltételezzük, hogy a világ az ősrobbanás pillanatában egyetlen összefonódott valami volt, akkor következésképp a világ összes részecskéje “érzi” egymást. Mindannyian, és úgy alapvetően az egész világ egyetlen nagy összefonódott valami.

Az összeomlás pillanatának másik nagy furcsasága, hogy a jelek szerint teljesen véletlenszerű. Erről a véletlenszerűségről már írtam a Kvantummechanika, determinizmus és szabad akarat című bejegyzésemben. Jelen írásból, és az előbb említett írásból (melynek fő témája a határozatlansági reláció, és annak néhány filozófiai következménye) már nagyjából összerakható a kvantummechanika világképe. E szerint minden anyagi részecskének vannak részecske és hullám tulajdonágai. Ezen tulajdonságok egyszerre csak bizonyos pontatlansággal mérhetőek (lehet, hogy helyesebb lenne azt mondani, hogy léteznek). Minél pontosabban akarjuk meghatározni egy részecske hullám tulajdonságait, annál pontatlanabbul tudjuk meghatározni a részecske tulajdonságokat. Tulajdonképpen a határozatlansági reláció komplementer mennyiségei közül az egyik mindig valami hullám tulajdonság, míg a másik részecske tulajdonság. Ily módon a határozatlansági reláció beolvasztható ebbe az egész hullám-részecske kettősség képbe. A részecskét a kvantummechanika alapvetően valószínűségi hullámként kezeli, ami mindig csak a konkrét méréskor vesz fel valódi (részecskéhez köthető) értéket. Ezzel a képpel kicsit újra is értelmezhetjük az előző (szabad akaratos) bejegyzésben említett alagút effektust. Azt mondhatjuk, hogy mikor nem figyelünk oda, a dobozban lévő részecske hullámmá válik, és mikor újra megfigyeljük, akkor bizonyos valószínűséggel a dobozon kívül omlik össze újra részecskévé. Így tud kiszökni a dobozból. A hullámfüggvénnyel teljesen pontosan tud számolni a fizika, hajszál pontos valószínűségi értékeket kaphatunk minden pontra, de az összeomlással nem igazán tudnak elszámolni. Azt, hogy a részecske hova omlik össze, csak a jó Isten (talán szó szerint ;) ) tudja. Emiatt ez a kérdés úgy tűnik kivezet a fizikából, ezzel helyet adva olyan dolgoknak, mint a szabad akarat. Ha ugyanis az agy működésében szerepet kapnak kvantummechanikai folyamatok, amivel a fizika nem tud elszámolni, úgy lehetséges, hogy ezen keresztül tud hatni egy a fizikán felül álló tudat a cselekedeteinkre. Ez persze nem bizonyíték a szabad akarat, a lélek, meg hasonlók létezésére, de egy lehetőség, ami a klasszikus fizikában nem létezik. Ha a világ a klasszikus fizika determinisztikus törvényei szerint működne, úgy az ősrobbanás pillanatában minden előre el lenne döntve. Erről írtam a fent említett bejegyzésemben, ami jól kiegészíti ezt a mostanit.

Remélem ezzel a kis írással sikerült rávilágítani arra, hogy a kvantummechanika miért olyan érdekes. Úgy tűnik, ez valahol a természettudományok peremén helyezkedik el, és erről a peremről egy egész érdekes, ugyanakkor valószínűleg elérhetetlen világ tárul elénk, ha elkezdünk egy kicsit filozofálni a következményeken. Olyan gondolatok villannak fel előttünk, mint a szabad akarat, a tudat lehetősége, vagy az objektív valóság hamis volta. Mivel ezekre a területekre elég nehéz (ha nem lehetetlen) betörni, rengeteg elmélet született a kvantummechanika értelmezésére. Bár ezek nagyon sokfélék, mindegyikük kellőképp bizarr. Olyan dolgok kerülnek elő, mint időben visszafelé haladó részecskék, párhuzamos univerzumok, vagy fizikai világon felül létező tudat (a Schrödinger kiscicáiban olvashat ilyeneket az ember). Százával sorakoznak az elméletek, és egyik sem sokkal jobb, vagy rosszabb, mint a másik (még nekem is van egy saját bejáratú értelmezésem, bár inkább csak amolyan gondolat ébresztő). Remélem sikerült kicsit kedvet csinálnom a téma mélyebb megismeréséhez. Jó elmélkedést …


Digg This
Reddit This
Stumble Now!
Buzz This
Vote on DZone
Share on Facebook
Bookmark this on Delicious
Kick It on DotNetKicks.com
Shout it
Share on LinkedIn
Bookmark this on Technorati
Post on Twitter
Google Buzz (aka. Google Reader)
Categories: Tudomány Tags:
  1. Bastian
    január 24th, 2012 22:32-nél | #1

    Jó ismertető cikk!

    Mivel nemrég az iTunes U-t megnyitották a nagyközönség előtt (és bevezetik az egyetemi oktatásban), nagyon sok érdekes egyetemi előadást tettek fel és egyre több lesz. Az is jó benne, hogy a legnevesebb egyetemek előadásait teszik fel és professzorok tartják, én kiválasztottam a Stanfordnak egy kurzusát a “Modern részecskefizikáról” és nagyon jól érthető volt. Mindenkinek csak ajánlani tudom, aki érdeklődik a téma iránt!

    Namármost a prof valójában azt tartotta a “legérdekesebb” különbségnek a klasszikus fizika és a kvantumfizika között, hogy míg a klasszikus fizika esetén, ha a természeti törvényeket megszorozzuk (-1)-el (elméletben) és egy esemény végállapotából visszafelé alkalmazzuk, akkor mindig az eredeti állapotba jutunk. Ezzel teljesül a kauzalitás és reverzibilitás elve, a természeti törvények ilyen elméleti módon szimmetrikusak.
    A kvantumfizikában viszont nem így van, ha visszafelé alkalmaznánk őket, akkor nem a kiindulási állapotba jutnánk, hanem egy egészen más állapotba. Azzal szemléltette, hogyha pl. részecskeként jut át a résen az elektron, ami merőlegesen érkezett a réshez, akkor tegyük fel, hogy a résbe érve annak a szélén “megpattan” és egy bizonyos szögben eltérve az eredeti iránytól csapódik az ernyőbe. Viszont ha ugyanígy visszafelé alkalmazzuk ezt, akkor ahelyett, hogy “megpattanna” a résben, ehelyett a résből nyílegyenesen visszamegy a kibocsájtó elektronágyúba, holott az elv alkalmazása alapján valamilyen szögben kitérve kellene neki a rés első oldalához képest továbbhaladnia. Tehát a két irány oda-vissza nem egyezik meg, ami ellentmond a “szimmetriának”, azaz a törvényeket visszafelé alkalmazva sosem tudnánk kiszámolni, honnan jött a részecske (nyilván most nem okoz gondot, mert tudjuk, hogy mi lőttük ki az elektronágyúból, de jöhetett volna máshonnan is).

    A másik érdekesség szerintem, hogy van itt még valami, mégpedig az energiaszint, ami ezt felül tudja írni. Nevezetesen az abszolút 0 fok környezetében és a fölött másképp működnek ezek a jelenségek. Ha valaki áttanulmányozza a Bose-Einstein kondenzátum jelenségét (ami már a múlt század 20-as éveiben dolgoztak ki, de csak 1995-ben tudták megvalósítani technikai nehézségek miatt), akkor tudhatja, hogy csak néhány nanokelvinnel magasabb hőmérsékleten, mint az abszolút 0, az atomok tulajdonképpen “megállnak” és az atomok valószínűségi hullámfüggvénye “összeolvad”, tehát nem az egyes atomok hullámfüggvényeinek szuperpozíciója adja ki az atomhalmaz (pár száz atomig jutottak eddig és pár száz molekuláig) közös hullámfüggvényét, hanem konkrétan 1! Tehát úgy viselkedik az atomok halmaza, mintha 1 atom hullámfüggvénye lenne az egész, meg sem lehet különböztetni “szeparált” atomokat benne.
    Ha persze ezt összevetjük azzal, hogy az űrben sincs ilyen alacsony hőmérséklet sehol (tudásunk szerint olyan -200-240K körül van), ez azt feltételezi, hogy azért van “anyag” mert magasabb a hőmérséklet, mint az abszolút 0 (ezért a hullámfüggvény egyre rövidebbé válik, aztán szétválik egyedi hullámfüggyényekre és végül megjelenik az anyag, ahogy nő a tárolt energia (rezgés) a növekvő hőmérséklet függvényében és ezt a kísérlet vissza is igazolja!).
    Ezt végigkövetve, ha az univerzum egyszer a tágulás következtében kihűl (vélhetően abszolút 0 fokra, mert semmilyen anyagi mozgás már nem lesz), akkor eszerint az egész univerzum egyetlen hullámfüggvénnyé válik (vagy az is megszűnik?). azaz a “semmi” lesz csak. Innen már csak egy lépés, hogy akkor mi van? Mi okozza azt a hőmérséklet emelkedést, ami által megjelenik az anyag? Nyilván az ősrobbanás. Na és azt? :) )

    Ez valójában ott kapcsolódik a poszthoz, hogy az abszolút 0-án a “megfigyelő” nem tudja összeomlasztani a részecskék hullámfüggvényét, mert egyrészt már nincsenek, másrészt azt az egyet, ami van, azt pedig a kísérletek szerint nem omlasztja össze, mivel kb. 300 atomnál egy kb. 3-4mm átmérőjű “felhő” keletkezik (egy mágneses csapdában tartják) a képen, ez látható is, de ha összeomlana, akkor valójában nem látnánk semmit mert akkor egy kis láthatatlan pontban lenne az 1db részecske.

    Remélem sikerült még egy kis “gondolatébresztést” hozzátennem a témához. :) )

    • admin
      január 24th, 2012 23:41-nél | #2

      Újfent köszi a hozzászólást. :) Még sok mindent lehetett volna írni a kétréses kísérletről is, nemhogy a teljes kvantummechanikáról … Amit az irreverzibilitásról írsz, az valóban nagyon érdekes. A kvantummechanika esetén ennek szerintem a determinizmus hiánya az oka, tehát a klasszikus fizikával szemben a kvantummechanikai folyamatok irreverzibilitása a nem determinisztikus jellegre vezethető vissza. Amúgy Penrose és Hawking is többször írt arról, hogy tulajdonképpen rejtély, hogy az idő miért mindig előrefelé telik. Tulajdonképpen ha jól tudom, a klasszikus fizikában egyedül a termodinamika második főtétele az, ami megakadályozza azt, hogy a folyamatok időben visszafelé történjenek. Ezért is használja előszeretettel Penrose és Hawking is a termodinamikai idő kifejezést. Amúgy sokat gondolkodtam rajta, hogy nem-e lehetne az idő telését, és annak irányát a kvantummechanikai irreverzibilitásra visszavezetni. Nem-e lehet az időnek valamiféle kvantummechanikai oka … A másik ezzel kapcsolatos érdekesség, hogy tulajdonképpen a kölcsönhatások működéséhez a kvantumelmélet szerint elengedhetetlen a részecskék hullámként való viselkedése. Erre a Schrödinger kiscicáiban is volt utalás. Ott arról írtak, hogy amíg figyeled egy “kvantumfolyadék” részecskéit, addig az nem fog felforrni. Tulajdonképpen amíg megfigyeled, olyan mint ha állna az idő. A dolgok akkor történnek, ha nem figyelsz oda. Mint ha valamiképp a kvantummechanikának köze lenne az idő folyásához. Talán a speciális relativitás elmélet által bevezetett idő lassulás is valamiképp visszavezethető lenne valamilyen éter alapú kvantummechanikai modellre … Gondolkodtam rajta, hogy írni kellene erről is valamit, de igazából ezek csak ilyen gondolat morzsák, amik úgy beugrottak. Nem alakult ki semmilyen kép erről a fejemben, és nem is tudnék róla semmi összefüggő dolgot írni. Lehet, hogy a gondolatmenet nem is vezet sehova, de minden esetre érdekes …

      Az abszolút nulla fokon előforduló jelenségekhez nem tudok olyan sokat hozzátenni. A szupravezetés magyarázatáról már olvastam, meg arról, hogy hőenergia hiányában nem omlik össze a hullámfüggvény. Ezekkel a jelenségekkel kapcsolatban nem vagyok annyira tájékozott, de biztos vagyok benne, hogy itt is találkozni sok érdekességgel. Érdekes az is, amit az univerzumról, és az anyag létének hőmérséklet függéséről írtál …

  2. Bastian
    január 25th, 2012 20:23-nél | #3

    Nem vagyok én sem atomfizikus, bár az egyetemen volt talán két félév belőle, de azért az sem ma volt :) ), de mindig is nagyon érdekelt, mert szerintem két megközelítés lehetséges az élet “esszenciájának” megértéséhez, az egyik a tudomány, ezen belül is a részecskefizika, a másik a vallás. A vallás persze nem magyaráz semmit, hanem azonnal megpróbál “célba ugrani”, átugorva minden racionális megközelítést, bizonyítást, egyszerűen megkerüli a problémákat és kinyilatkoztat, annyi félét, ahány vallás csak van. Véleményem szerint ez azoknak szól, akiknek valószínűleg úgysem volnának meg a képességeik a lépésről-lépésre való tudományos megismeréshez, ezért nekik készült egy “egyszerűbb” változat :) ).
    A tudomány oldaláról is mint már korábban értekeztünk róla, vannak “hitek”, de azért ott van esély a megdőlésükre vagy éppen a visszaigazolásukra, még ha kell is hozzá több-kevesebb idő. Ezért számomra ez lehet a járhatóbb út, de nem kizárva, hogy a két megközelítés valahol a jövőben esetleg találkozni fog, ha nem is úgy, ahogy esetleg most képzeljük (vagy elvetjük). Ezért én inkább tanulok, mint templomba járok :) ).

    A szupravezetés, a szuperfolyékonyság és a Bose-Einstein tulajdonképpen az anyag az egyre alacsonyabb hőmérsékleten való tulajdonságait jelenítik meg sorban. Mivel a az abszolút 0 fokot elérni nem lehet, csak a végtelenségig közelíteni, ezért valószínűsíthetően a 10^-9 nagyságrendű megközelítés miatt a Bose-Einstein lehet a végső stádiuma az anyagnak, már ha egyáltalán beszélhetünk akkor még anyagról.
    Végül is felfelé a milliárd fokok irányába nem tudom, hogy létezik-e határ és jelent-e ez a viselkedés szempontjából valamit a plazmához képest vagy az már nem változik. Erről még nem olvastam.

    A “megfigyelés” problémáján már sokat gondolkoztam, mivel elvileg nem kell az ember a kísérlethez, hanem elég, ha műszerrel figyelik. Persze az emberi “megfigyelő” pártiak ekkor arra hivatkoznak, hogy akkor is utólag az ember figyeli meg az eredményeket és ez abban a pillanatban visszamenőlegesen hat ki az egész folyamatra, akkor is ha órák teltek el közben. Mivel itt elvileg haladhatnak az események visszafelé is, tehát nem teljesen lehetetlen, valahogy ez nekem mégsem tetszik, valahogy elveszti ezáltal a “szépségét” az elmélet, miszerint belemagyarázzuk, hogy egy papírra kinyomtatott eredmény, amit mondjuk nem néznek meg és még fel is adják postán a másik világ végére és két hét múlva valaki megnézi, akkor az majd valahogyan visszahat a kísérletre.
    Nekem akkor már jobban tetszik, hogy maga mérés mégiscsak valahogy kapcsolatba kerül a mért részecskével. Az nem elég hogy “nézzük” a szemünkkel, mivel nem látunk semmit, attól még úgy viselkedik, mintha “nem néznénk”, tehát olyan megfigyelő kell, ami lát is, nem csak néz. Látni pedig csak úgy képes egy mérőeszköz, hogy legalább egy állapot átmenet közben kibocsájtott vagy elnyelt foton energiaváltozását, spinjét vagy valami ilyesmit érzékel. Nehéz kérdés. Mindenesetre a Heisenberg féle határozatlanság is úgy működik, hogy nem valami “misztikus” oka van, hanem amikor a helyét mérik a részecskének, akkor nagyobb energiájú fotonok ütköznek bele és ezért a sebessége és annak iránya teljesen megváltozik, ezért azt nem ismerjük. A sebességét pedig úgy mérik, hogy csak nagyon “finoman” ütközik bele a fonton, ezért a helyét nem tudjuk pontosan (kicsi az ütközés energiája, ezért nem tudjuk jó felbontással érzékelni, csak körülbelül), de egy kör húzható köré, amiben biztosan benne van, aztán egy adott idővel később újra “megmérjük” a körülbelüli helyét és a két kör középpontjával helyettesítve a helyét a távolságukból és az eltelt időből kiszámolják a sebességét. Ezért ennek valójában technikai okai vannak, nem igazán olyan “misztikus”, mint a két rés kísérlet. De lehet, hogy ott is van valamiféle kapcsolat. Passz. :) )

    A tudat témájához szerintem érdemes mindenképpen megnézni két videót, legalábbis gondolatébresztőnek, mert ugyan van sok valós alapja, de valójában mégis csak “spekuláció”, de annak viszont nagyon jó. Engem az ilyenek mindig inspirálnak új gondolatokra és ha sokan gondolkoznak el ezeken, bármilyen újfajta megközelítések is, előbb-utóbb kisülhet belőlük valami előremutató is.
    Nem tudom Dienes István neve mond-e neked valamit, én kedvelem, ha mindenben nem is értek egyet vele. Korábban mérnök-fizikus volt, aztán elkezdett metafizikával foglalkozni, de tudományos megközelítéssel matematikai alapon, nem “ezoterikus” alapon.

    Itt a két videó (ha esetleg nem láttad volna s érdekel), a második talán jobb, de viszont a megértéshez érdemes az elsőt is megnézni:

    Az első 5 részes: http://www.youtube.com/watch?v=5eVynxf3etg&feature=player_embedded

    A másik egyben van: http://www.youtube.com/watch?v=pB4taOlbaic&feature=player_embedded

  3. Bastian
    január 25th, 2012 20:58-nél | #4

    Van még egy “érdekes” elmélet, Peter Russell egyik előadásában láttam (ő is korábban fizikus volt (Cambridge), most “tudat” tudományokkal foglalkozik), a logikája mindenképpen figyelemreméltó.

    Ez összefügghet esetlegesen a nemrég fénynél gyorsabb sebességek mérésével is.
    A fénysebességgel kapcsolatban nem tudom miért gondolják, hogy mindig ugyanakkora volt az “Ősrobbanás” óta, hiszen már azt is tulajdonképpen indirekt módon bebizonyították, hogy a gravitáció az Univerzum kezdetén sokkal erősebb volt, mint manapság, tehát fokozatosan gyengült a jelenlegi szintre. Lehet, hogy a fény pedig fokozatosan (nagyon lassan) gyorsul?

    Ő a következő gondolatkísérletet javasolja:
    Van egy a fénysebességhez képest álló megfigyelő (A) és egy mozgó megfigyelő (B).
    1. A-hoz képest egy fénysugár elindul és 300000km-t tesz meg egy másodperc alatt.
    2. B elindul párhuzamosan a fénysugárral és egyre gyorsul ezáltal az ő órája egyre lassabban jár A órájához képest.
    3. B eléri a fénysebesség 87%-t, ekkor az órája fele olyan sebességgel jár, mint A-nak, ezáltal 0,5mp-et megy A órájának 1 mp-e alatt, így csak 150000km tesz meg.
    4. B eléri a fénysebesség 99,5%-át, ekkor már órája 0,1mp-et mutat A órájának 1mp-e alatt, ezért csak 30000km-t tesz meg.
    5. Így folytatva, eléri a fénysebességet (tegyük most fel, hogy B-nek nincs tömege), ezáltal amit “lát”, az ugyanaz, mint amit a foton “láthat”. Tehát a foton nézőpontjából tudjuk érzékelni a valóságot.

    Mit lát a foton?
    1. Azt, hogy megállt az idő, ahogy elérte a fénysebességet (0,5mp, 0,1mp,…0mp)
    2. Azt, hogy nincs tér, ahogy elérte a fénysebességet (150000km, 30000km,….0km)
    Tehát a foton a nem tér és nem időben létezik! Ami a téridőn kívül létezik, azt felfoghatjuk úgy, hogy az az univerzális “tudat” (a fotonok hordozzák az információt).

    Azt tudjuk, hogy a fénysebességhez közelítve a “látókör” (horizont) beszűkül, azaz ha a fénysebességhez képest lassulunk, ahogy a fenti kísérletben láthattuk a tér egyre jobban kinyílik (megjelenik) és az idő felgyorsul (megjelenik). Azaz a téridőt a fénynél lassabb anyag (ami mindig teljesül) hozza létre és tágítja egyre jobban, ahogy egyre lassabb.

    Úgy is felfoghatjuk, hogyha egy fénysugárt látunk egy A pontból egy B pontba haladni és feltételezzük a fenti elmélet helyességét, akkor valójában a “fény” nem ment sehová, hanem csak az anyagi téridő “nyílt meg” és ezért látjuk azt az illúziót, hogy a fény megy valahonnan valahova, ez az illúzió pedig a nem más, mint maga a tudat “manifesztációja” a téridőben.

    Ezáltal feltételezhetjük, hogy a fénysebesség is változik az idő kezdete óta, ami valójában azt jelenti, hogy mi lassulunk a fényhez képest folyamatosan és ez okozza az univerzum tágulását és a vöröseltolódást az érzékelt fényben? Ráadásul egyre nagyobb mértékben lassulunk, mivel a mérések az univerzum egyre gyorsuló tágulását mutatják.

    Tehát elképzelhető, hogy a mért fénysebesség egyszerűen azért nagyobb, mert ha nagyon lassan is (most változott annyit, hogy már ki tudtuk mutatni?), de lassulunk a fényhez képest, mivel egyre nagyobb teret nyitunk, és egyre gyorsítjuk az időt, ezáltal egyre nagyobb távolságot tesz meg egyre rövidebb idő alatt a fény, ezért érzékeljük, hogy egyre gyorsabb?

    Bocs, hogy ennyit írok, de sajnos nem tudom kivel ezeket megbeszélni, mert a környezetemet annyira érdekli az ilyesmi, mint engem a klasszikus balett…(ami lehet, hogy engem minősít) :) )

  4. admin
    január 26th, 2012 12:26-nél | #5

    Kicsit lesz időm, mindenképp megnézem a videókat …

    A vallás/tudomány témájáról az a véleményem, hogy a vallás (mondjuk én főleg a keresztényt ismerem) alapvetően keveset akar mondani a természettudományokról. Alapvetően erkölcsi tanítás, és sokszor nem is hülyeség amit mond. Mondjuk az értékrendjével nem mindig értek egyet, de az én meglátásom, hogy az ember csupán logikai alapon, vagy az érzéseire hivatkozva amúgy is el tudja dönteni, hogy mi a megfelelő. Mondjuk érdekes kérdés, hogy pl. az, hogy nem öldösök embereket, az úgy eleve bennem van, vagy azért érzem úgy, hogy ez rossz, mert alapvetően egy keresztény alapokon nyugvó társadalomban élek. Ha mondjuk Spártai harcosnak születtem volna, lehet, hogy olyan lenne nekem embert ölni, mint megenni egy hamburgert. Emellett van még egy csomó dolog, amiben nem értek egyet a keresztény egyházzal, pl. hogy a humoszexualitás az rossz. Ha valaki így érzi jól magát, hát lelke rajta. Úgyhogy én sokkal jobban bízok a saját erkölcsi érzékemben, és saját erkölcsi szabályaimban, ami kb. összefoglalható a “ne légy rossz” (don’t be evil – by Google :) ), és az “érezd jól magad, hisz lehet, hogy csak egyszer élsz, vagy legalábbis így, jelenlegi formádban megismételhetetlen vagy”. De ezzel most elkalandoztam … Ami a témát illeti, vannak a vallásoknak természettudományosan vizsgálható kijelentései. Ilyen például a teremtés (lásd. teremtés vs. antropikus elv), vagy a testen túli tudat létezése (agy vs. tudat kérdés). Ezek olyan területek, ahol fel kell oldani az ellentmondásokat, különben inkonzisztens a két világkép. Amúgy szerintem a vallásnak pont azért van szüksége természettudományos kijelentésekre, hogy ezzel a saját igazságát igazolja. Engem tulajdonképpen ez a rész érdekel a vallásból, hogy vajon képezhető-e konzisztens rendszer vallásból és természettudományokból. Innen is talán ami legjobban érdekel, hogy összeegyeztethető-e a vallás testen túli, öntudattal rendelkező lélek fogalma a természettudománnyal, vagy úgy van, ahogyan most tartjuk, hogy ha valaki meghalt, annak reszeltek. Ami a lényeg, hogy egyenlőre nem vagyok 100%-ig meggyőződve arról, hogy nem lehetséges a lélek létezése, de ez több szempontból is nagyon bonyolult kérdés. De erről megint nagyon sokat lehetne írni …

    Ami a kvantummechanika tudatos megfigyelőjét illeti, az szerintem olyan dolog, amit elvileg is lehetetlenség eldönteni, mivel ha az eszköz omlasztja össze a hullámfüggvényt, akkor is nekem kell ránéznem, és eldöntenem, hogy összeugrasztotta-e. Ez egyszerűen azért van, mert az ítélet alkotás az agyban (nevezzük inkább tudatnak) történik, és oda csak az érzékszerveimen keresztül tud bejutni információ. Minden dolog az ég adta világon a tudatomba képződik le, átmegy a tudatom szűrőjén, és ezt nem lehet megkerülni. Innentől pedig lehetetlenség eldönteni, hogy valami kívülről jött, vagy pedig a tudatomban keletkezett. Kicsit erre próbáltam rávilágítani a “Kvantummechanika MATRIX értelmezésével” (erre hivatkoztam is a bejegyzésben úgy, mint a saját bejáratú értelmezésem, és van is erről egy külön írásom). Itt a lényeg, hogy természettudományos szempontból az is egy reális kép, hogy valójában a MATRIX-ban élünk. Egy zselétartályban töltjük életünket már évezredek óta, és minden csak illúzió, saját tudatunk által kreált kép. Ez szerintem kb. a koppenhágai értelmezés modernizált (kicsit cyberpunk :) ) változata. De e mellett számtalan más értelmezés működőképes. Itt vannak pl. az időben visszafelé haladó részecskék a Schrödinger kiscicáiból. E között és a tudatos megfigyelő között nem igazán lehet különbséget tenni. Olyan ez mint az antropikus elv és a teremtés kapcsolata, vagy akár az evolúció és a teremtés kapcsolata. A vak véletlen próbálkozás ha elég ideig tart, olyan eredménnyel járhat, mint a legmagasabb szintű intelligencia. A végeredmény tekintetében nincs különbség. Még akár olyan tudat modellt is el tudnék képzelni, ami a véletlen próbálkozásra építi fel az intelligenciát. Mondjuk készíteni tudnánk egy olyan számítógépet, ami a számításokat úgy végzi, hogy szétkenődik a végtelen sok párhuzamos univerzumba, és mindegyikbe tesz egy véletlen lépést, majd kiértékeli az eredményét. Eztán összegzi az eredményeket, és a lépések közül a legjobb eredménnyel járót teszi meg. Egy ilyen gépet szuper intelligensnek találnánk. Mint a Next-ben (http://www.port.hu/next_-_a_holnap_a_multe_next/pls/fi/films.film_page?i_film_id=86542&i_city_id=-1&i_county_id=-1&i_where=2&i_topic_id=2), ahol a csókát képtelenség volt elkapni. Mint szuper intelligens lenne, és mindent tudna, pedig csak a jövőbe látott. Megint nagyon elkalandoztam, a lényeg csak annyi akart lenni, hogy jelenleg úgy tűnik, hogy nem fogunk tudni soha különbséget tenni a tudatot tartalmazó, és nem tartalmazó kvantummechanika értelmezések közt.

    A harmadik dolog, amit a fénysebesség változásáról írtál. Én is olvastam ilyen elméleteket, hogy igazából nincs is tágulás, csak a fény lassul. Ezekben is az a poén, hogy mivel úgysem tudunk odamenni, és kimérni, hogy most mi milyen távol van, stb. ezt sem fogjuk tudni eldönteni …

    Ülünk ezen a pici bolygón, gyártunk magunknak mindenféle elméleteket, de hogy mi a valóság, arról halvány lila gőzünk. Én személy szerint egy dologban vagyok biztos, hogy én létezem, a többi mind vitatható … :)

  5. Bastian
    január 26th, 2012 17:41-nél | #6

    A vallással kapcsolatban én is azt a részét gondoltam, ami a létezésünket és értelmét magyarázza, nem a morális tanításokat (aminek többségével én is egyet tudok érteni), mivel a kvantumfizika nem mond semmit arról, hogy “legyek jó”. :) )

    A “véletlenszerű” intelligenciával kicsit az a problémám, hogy mi a visszacsatolás? Mi dönti el, hogy egy lépés jó volt-e avagy sem? Az ami “összegzi” a lépéseket annak a tudása (információja) honnan van?
    Az evolúció inkább a “szaporaságot” és az “egyszerűséget” részesíti előnyben az intelligenciával szemben, az jobban segíti egy faj túlélésének esélyeit. Mi nagyon érzékenyek vagyunk a változásokra, egy nagyobbacska meteor simán elsöpör minket a földről, míg a csótányok lehet, hogy jól ellesznek utána is :) ).

    Azért azt gondolom, egyszer ki fog derülni, mi a helyzet legalábbis a jelenlegi világunkkal kapcsolatban, nevezetesen, mikor meghalunk. Ha semmi nem lesz utána, az is információ, ha nem is lesz hozzáférhető mások számára :) )

    • admin
      január 26th, 2012 19:00-nél | #7

      +1

      Nincs mit hozzáfűzni … :)

  1. Még nincsenek visszakövetések